Nieuws overzicht

Online platforms voor EP: en Broekhuis Groep

Datum publicatie: 13 mei 2016

Bron: Jouke Schaafsma

Omnichannel is voor veel bedrijven de standaard. Maar de complexiteit van de wensen van consumenten binnen kanalen en over kanalen heen, neemt toe. De vraag naar complexe software die de steeds ingewikkelder omnichannel strategie ondersteunt, daarmee ook. Netivity helpt nu bijvoorbeeld elektronicaketen EP en automotivebedrijf Broekhuis aan nieuwe online platforms.

Vernieuwingsslag

Ruim twintig jaar geleden zagen de eerste webshops in Nederland het levenslicht. Sindsdien is vrijwel elke organisatie online geworden en de retailers onder hen zijn actief op gebied van e-commerce. Een eenvoudige webshop naast de fysieke winkel is voor veel retailers echter niet meer voldoende. Met name de behoefte aan een hoger serviceniveau voor de klant speelt organisaties nu parten. Veel online platforms zijn in het verleden namelijk niet gebouwd op volledige integratie van alle kanalen.

Integrale customer journey

Netivity helpt organisaties daarom eerst meer grip te krijgen op de customer journey en welke kanalen en welke internet techniek daarvoor nodig zijn. Een klant verwacht bijvoorbeeld steeds meer dat hij in de winkel niet opnieuw alles hoeft uit te leggen, maar dat de winkelier gewoon weet wat hij wil en weet wat hij al besteld heeft. De klant wil de voordelen van online gecombineerd zien met de persoonlijke service van de fysieke vestiging. Uiteindelijk draait omnichannel dus vooral om een hoger serviceniveau bereiken.

Broekhuis Groep

Automotivebedrijf Broekhuis Groep biedt werkelijk alles op het gebied van persoonlijke en zakelijke mobiliteit. Actief sinds 1932 in Midden-, Noord- en Oost-Nederland verkoopt Broekhuis nieuwe auto's van tien verschillende merken en motoren van BMW. Er zijn 7 autoschadeherstelbedrijven onderdeel van, evenals een leasemaatschappij, een bedrijf voor bedrijfswageninrichting, financiering en verzekeren. Ook is de verkoop van tweedehands voertuigen belangrijk. Broekhuis Groep heeft 35 vestigingen en is uitgeroepen dat automotive company van het jaar.

Nieuw platform

De 800 medewerkers hebben te maken met diverse klantcontacten: werkplaatsplanningen, bezichtigingen, advies en verkoop. Samen met Broekhuis hebben we eerst de customer journeys in kaart gebracht en een plan gemaakt om het IT-landschap te herstructureren volgens een IT-architectuur die aansluit bij de behoefte van klanten. Stap voor stap ontwikkelen we nu het nieuwe online platform, waarbij we zijn begonnen met nieuwe functionaliteiten die meteen het serviceniveau verhogen, zoals een nieuwe werkplaatsplanner en nieuwe online voertuigzoeker. Uiteindelijk ook resulterend in een nieuwe, hoogwaardige responsive website, waar klanten net zo makkelijk via smartphone, als tablet en desktop gebruik van maken.

Elektronicaketen EP:

EP: is onderdeel van ElectronicPartner Nederland B.V., waar circa 475 winkels in Nederland bij zijn aangesloten. Het maakt weer onderdeel uit van ElectronicPartner, dat in Europa 5000 winkels heeft, die consumenten- en huishoudelektronica verkopen. Het is de grootste franchiseformule van Nederland. De winkels van EP: worden geleid door zelfstandig ondernemers. De online activiteiten hebben als doel om deze ondernemers te helpen de klant nog beter te bedienen.

Ontsluiten en koppelen

De technologische uitdaging op gebied van internetsoftware is bij EP: het ontsluiten en koppelen van de verschillende datastromen voor voorraden en producten. We ontwikkelen bijvoorbeeld een nieuwe voorraaddatabase die we gecombineerd met levering logica beschikbaar maken voor de online winkel. Of het product nu uit een vestiging wordt geleverd of vanuit distributiecentra, waarbij ook het leveringstraject natuurlijk weer andere voorwaarden kent. De klant mag daar uiteindelijk geen hinder van hebben. Voor de klant moet er vooral een helder koop- en orderafhandeltraject zijn, online of in de fysieke winkel. Ofwel: een omnichannel service.

Komende tijd

En ook hier geldt dat het nieuwe online platform met hoogwaardige responsive development wordt voorzien van een website die op alle devices een goede gebruikservaring biedt. Komende maanden zullen we meer vertellen over de ontwikkeling van deze nieuwe online platforms.


Nieuws overzicht
Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
5  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding