Focus op e-commerce, kijk op techniek

Met de focus op e-commerce en een scherpe kijk op techniek en logistiek, zo kan de basis van het succes van Toplenzen.nl wel worden omschreven. Toplenzen is, zoals dat heet, een pure player. Ontstaan vanuit de ervaring van een optiekzaak, heeft de online winkel de standaard gezet voor de online markt van optiekproducten.
Volumes
Toplenzen.nl behoort dan ook tot de eerste online winkels voor lenzen en staat sinds de start in 2001 op de ranglijst van grootste e-commerce partijen in Nederland. Nadat de site werd voorzien van een e-commerce platform van Netivity verdrievoudigden de volumes, maar daalde het benodigde personeel met twee fulltimers.
Visie
CEO van Toplenzen, Marc Onland, had van meet af aan de visie om te gaan werken met een maatwerk online platform inclusief backoffice voor orderafhandeling.
Vertrouwen
Met een team van acht mensen wordt de hele online winkel beheerd en tegelijk alle orderafhandeling afgewerkt. "Het is heel belangrijk dat klanten een goede ervaring hebben op je website en je het vertrouwen geven dat nodig is", legt hij uit. "Maar voor het succes van een webshop is ook een goede en efficiƫnte afhandeling essentieel."
Het verschil
In de oude situatie moesten er per bestelling verschillende handelingen plaatsvinden, waaronder het handmatig scannen van pakketten. "Het maakt nogal verschil of je een paar honderd extra handelingen moet verrichten voordat een grote verzending gereed is of gewoon door een druk op de knop, zoals nu."
Voorsprong
In 2001 toonde Google hooguit twee of drie pagina's voor de zoekopdracht 'contactlenzen', waar dat er nu miljoenen zijn. Nog altijd is de markt voor online optiekproducten sterk in ontwikkeling. Onder andere de samenwerking met inmiddels 350 opticiens voor oogmetingen, geeft Toplenzen volgens hem een voorsprong. "En wat ook helpt is dat we van meet af aan ervaring opdeden en vertrouwen hebben opgebouwd bij consumenten."
Mobiel
Toplenzen.nl kwam in 2012 bij Netivity en sindsdien is de ontwikkeling niet meer gestopt. Hij voorziet nog tal van vernieuwingen: "Elke maand voeren we vernieuwing door. Je kunt niet stilstaan. De consument heeft ook een duidelijke omslag gemaakt naar mobiel. Bijna de helft komt bij ons via tablets en smartphones en dat groeit snel. Het is onvermijdelijk dat we daarom een nieuwe site gaan maken die uitgaat van mobiel gebruik en waarvoor we vervolgens kijken hoe het op desktop overkomt."
Techniek
De CEO kenmerkt de samenwerking met Netivity als volgt: "Netivity werkt vanuit een nuchtere kijk op techniek. Als je een compleet nieuw platform laat maken, dan is dat natuurlijk behoorlijk spannend. Het is dan belangrijk dat je weet wat je aan elkaar hebt. Bij Netivity doen ze wat ze zeggen en daardoor hebben we nu een backoffice precies zoals we die wilden hebben."
Over Toplenzen
Opgericht in 2001 is Toplenzen een van de eerste online opticiens van Nederland. In de online winkel zijn niet alleen lenzen, maar ook accessoires te vinden. Toplenzen onderscheidt zich op prijs en service. Er zijn inmiddels 350 fysieke opticiens bij aangesloten. Toplenzen streeft ook online naar kwalitatief hoogwaardige oogzorg. Wij bouwden het huidige online platform inclusief ERP-software voor orderafhandeling.
Techniek en diensten
- Platform en taal: MVC 5, C# .NET, SQL.
- Front-end: Javascript
- Netivity modules en software: Navigator, Forms
- Netivity diensten: advies IT-architectuur, development, beheer en onderhoud
- Klant sinds: 2012
- Laatste project: nieuwbouw complete platform, koppeling met betaaldiensten, ontwikkeling voorraadbeheer, logistieke automatisering
- Bijzonderheden: behoort tot de Twinkle-top 100 e-commerce partijen in Nederland
Case overzicht
Bekijk ook.
















Vacatures