Case overzicht

Nationaal e-commerce platform voor lokaal EP:

Online het verschil maken als elektronicaketen en rendement halen tegelijk is - zacht gezegd - een uitdaging. Bezoekers verwachten duidelijkheid, gebruiksgemak, flexibiliteit en scherpe prijzen. Bij elektronicaketen EP: zeggen ze daarom 'EP: die doet het'. En wat ons betreft doet EP: het ook anders. Want de lokale ondernemer staat er volledig centraal om in een gezamenlijk e-commerce platform de klant lokaal optimaal te bedienen.

Vrijheid

EP: is in Nederland een inkooporganisatie die franchisenemers zoveel mogelijk vrijheid wil bieden en tegelijk de voordelen van een gezamenlijke retail keten. Er is daarom het gezamenlijke merk EP: met een gezamenlijke online winkel met een gezamenlijke techniek voor de logistiek en het online bestelproces. Tegelijkertijd heeft elk van de 100 vestigingen bij EP: een eigen website, met eigen URL en eigen marketingactiviteiten, online en offline.

Het verschil

In de visie van EP: maakt de keten juist daarmee het verschil. E-commerce manager Paul Mulders: "Wij geloven dat onze lokale ondernemers, die we de local heroes noemen, een belangrijke toegevoegde waarde leveren voor de klant. Service, flexibiliteit en advies zijn van grote waarde, maar worden soms als vanzelfsprekend ervaren of niet als zodanig herkend. De uitdaging is deze waarde online te vertalen en zichtbaar te maken. We wilden daarom een platform die deze visie op een omnichannel retail keten volledig ondersteunt. Met Netivity is dat gelukt."

Start bouw

Voor Netivity leverde dat vooraleerst veel technisch interessante uitdagingen op bij de ontwikkeling van de basis van het nieuwe e-commerce platform. Eens te meer werd ook voor ons bewezen waarom het belangrijk is de software architectuur centraal te zetten in de ontwikkeling van een platform. Maar ook de multilayer opbouw van platforms met Netivity Core, onze toolbox met doorontwikkelde modules en de stapsgewijze ontwikkeling en oplevering van software, vormden daarbij belangrijke uitgangspunten. Juist daardoor konden we de complexiteit van een centrale e-commerce site met 100 microsites terugbrengen naar duidelijke oplossingen en een beheersbaar, maar flexibel ontwikkelproces.

Architectuur analyse

Allereerst werd daarom samen met EP: een analyse gemaakt van de enterprise architectuur om vervolgens de benodigde nieuwe componenten vast te stellen. Een belangrijk onderdeel vormde daarbij de structurering van datastromen vanuit databanken van meerdere leveranciers en distributiecentra van EP: waarbij we nieuwe koppelingen ontwikkelden voor SAP en de leveranciers.

Voorraad

Met deze koppelingen kunnen we de verschillende datastromen voor voorraad samenbrengen in een nieuwe voorraaddatabase waaraan ook logica voor leveringsvoorwaarden is toegevoegd. Nu is het geheel van verschillende prijzen, types, kenmerken, leveringsvoorwaarden van wasmachines, koelkasten, televisies en tandenborstels eenduidig beschikbaar in de hele site.

E-commerce kennis en visie

"Het is dit soort kennis van e-commerce platforms wat maakt dat we voor Netivity hebben gekozen", zegt Mulders van EP:. "Natuurlijk is de hele site voorzien van de laatste technieken. Het is responsive, snel en makkelijk in gebruik voor de bezoeker. Maar de klant verwacht ook niet minder dan dat. Het zijn de details vanuit een eigen visie die uiteindelijk maken dat je nu en in de toekomst onderscheidend bent en als winkelketen blijvend winstgevend kunt zijn."

Contact als conversiedoel

In de visie van EP: gaat het daarom niet om de directe verkoop van producten online alleen. Het hele platform beoogt vooral ook het contact te laten ontstaan tussen de lokale vestiging en de klant voor conversie in de winkel. Zodat dan de echte meerwaarde op gebied van service duidelijk kan worden. "Iedereen weet dat het in consumentenelektronica om kleine marges gaat en stevige concurrentie. Onze local heroes maken daarbij het verschil voor de klant."

Nationaal en lokaal

Tijdens het ontwikkelen van deze koppelingen, werd tegelijkertijd ook de business laag opgebouwd en de front-end ontwikkeld. Het front-end design ontwikkelden we hierbij zelf. Gebruiksgemak en snelheid op alle devices staan daarbij voorop. Tegelijkertijd wordt het verschil onder water gemaakt. De klant die via de eigen URL van een specifieke EP:-vestiging een wasmachine zoekt, gebruikt in zijn zoekproces de gezamenlijke componenten in het e-commerce platform. Maar in het bestelproces komt hij of zij de lokale vestiging weer tegen als ophaaladres of als leverancier voor de bezorging.

Personalisatie

Ook via online marketing wordt duidelijk gemikt op de binding met de dichtstbijzijnde vestiging. Via online marketing wordt de lokale klant naar een van de microsites geleid van de lokale EP:Ondernemers. De bezoeker krijgt aanbiedingen en acties die de lokale ondernemer bijvoorbeeld aanbiedt als onderdeel van een offline belevingsactie zoals workshops. Ook zorgt de logica onder water dat een order van een klant uit bijvoorbeeld Maarssen of Harlingen altijd bij de vestiging in die plaats bekend is. Wanneer sprake is van bezorging, dan wordt deze ook door die vestiging verzorgd. Zo zet EP: stappen in personalisatie.

Same day delivery

Mulders: "Het maakt ook same day delivery mogelijk. Als de ondernemer het op voorraad heeft kan het direct bezorgd worden. We geloven in onze eigen kracht met deze aanpak. En wat ons betreft is dit nieuwe e-commerce platform een eerste stap. Het is onderdeel van een verhaal, een verhaal over de local hero, online en lokaal."


Over EP:

In Europa is ElectronicPartner met ruim 5.000 winkels een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en huishoud elektronicabranche. In Nederland mag ElectronicPartner zich met circa 475 aangesloten winkels in Nederland de grootste franchiseformule noemen. Onder de winkelformule EP: hebben 100 ondernemers een eigen vestiging. Het nieuwe online platform van ElectronicPartner is voor deze winkelformule ontwikkeld.

Techniek en diensten

  • Platform en taal: MVC, C# .NET, SQL.
  • Front-end: Javascript en SASS, responsive.
  • Netivity modules en software: Netivity Core, Navigator, Forms
  • Netivity diensten: advies IT-architectuur, hosting, development, beheer en onderhoud
  • Klant sinds: 2016
  • Laatste project: Nieuw online platform met 100 microsites voor de verschillende vestigingen van EP:Ondernemers.

Case overzicht

Bekijk ook.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
5  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding