Case overzicht

Online ontwikkeling Eno blijvend gezond

Voor zorgverzekeraars is ontwikkeling van online diensten het medicijn om zelf gezond te blijven. Zorgverzekeraar Eno, dat circa 160.000 verzekerden heeft, stelde die diagnose zelf ook. De gekozen behandeling: omnichannel architectuur en een nieuwe 'mijnomgeving' die responsive is.

Apotheek en tandarts

Voor de verzekerden van Salland Zorgverzekeringen, Salland ZorgDirect en HollandZorg, de merken van Eno, is er dan ook veel beterschap bereikt. De complete site inclusief mijnomgeving slankt automatisch af naar het niveau van het scherm dat wordt gebruikt. Het doornemen van een declaratie in de wachtkamer van huisarts, apotheek of tandarts is daardoor nu nog eenvoudiger.

Persoonlijk

Maar er is meer. Want klanten van de zorgverzekeraar kunnen nu een gepersonaliseerde website te zien krijgen wanneer ze zijn ingelogd. De website architectuur is zo ingericht dat algemene teksten en overzichten in de toekomst toegesneden op een klant kunnen worden gepresenteerd. Klanten zien in een oogopslag of een nieuwe bril wel of niet wordt vergoed in hun persoonlijke situatie. Zo wordt de persoonlijke aandacht die van zorgverleners wordt verwacht, ook bij de zorgverzekeraar zelf geboden.

Seizoenarbeiders

Eno heeft daarnaast met het label HollandZorg ook veel uitzendbureaus als klant die werknemers van buiten Nederland in dienst hebben, zoals Poolse en Roemeense seizoenarbeiders. Ook zij hebben wettelijk gezien recht op een Nederlandse zorgverzekering. Deze werknemers kunnen echter geen DigiD in Nederland aanvragen, de huidige standaard om bij Eno in te loggen. Voor Eno is daarom een koppeling gemaakt met inloggen via Safenet. Het biedt dezelfde privacy en duidelijkheid voor verzekeraar en verzekerden, maar er is geen DigiD voor nodig.

DigiD

Seizoenarbeiders die hun polis willen inzien, een declaratie willen indienen of andere functionaliteiten van een mijnomgeving willen gebruiken, hebben daar nu ook de mogelijkheid toe. Voor henzelf, hun werkgevers en hun zorgverleners wel zo handig. Overigens is de DigiD voor Nederlandse verzekerden ook verbeterd. Er was al zogenoemde ‘Two-factor authentication’, maar de Eno-sites ondersteunen nu ook 'eenmalig inloggen'. Steeds meer sites krijgen deze techniek. Het betekent dat je als klant op dit soort sites maar een keer hoeft in te loggen met je DigiD. Als je dat op een van de sites doet, ben je op alle andere sites ook ingelogd.

Middleware

Om de behandeling echt te laten slagen, hebben we vooral aan de achterkant van het online platform van Eno gewerkt. Het was een flinke operatie waar we maanden fulltime aan ontwikkeling in hebben zitten. Maar het resultaat mag er dan ook zijn: Eno heeft een nieuwe middleware die optimaal kan communiceren met front-end en back-end systemen

Omnichannel specialist

We noemen dit ook wel een omnichannel online platform en we beschouwen ons als specialist op dit gebied. Het zorgt niet alleen voor verbeteringen die direct merkbaar zijn, maar maakt Eno ook online voorbereid op de toekomst. In dit multilayer platform is namelijk een communicatielaag ingebouwd die zorgt dat de informatie uit negen verschillende databanken (services) eenvoudig beschikbaar wordt gesteld aan websites, apps en andere applicaties die erop worden aangesloten.

Omnichannel interface

Deze middleware, ook wel een omnichannel interface genoemd, fungeert als het hart van het online platform tegelijk. De stroom van data blijft op gang en komt altijd langs deze middleware. Bovendien is de front-end software (de webpagina bijvoorbeeld) asynchroon gemaakt, wat maakt dat verschillende informatieverzoeken (van teksten tot cijfers en paginastructuren) tegelijkertijd plaatsvinden en niet achtereenvolgend. Het opvragen van informatie verloopt daardoor ook sneller.

Blijvend gezond

Deze omnichannel interface maakt het ook mogelijk het proces te vereenvoudigen voor het wijzigen van gegevens in dossiers van verzekerden. Ook kunnen er eenvoudiger nieuwe databases op worden aangesloten en software van derden. Het biedt Eno maximale technische en artistieke vrijheid. Het maakt de online ontwikkeling in de toekomst flexibeler en voordeliger. Zo houden we Eno ook online blijvend gezond.


Over Eno

Opgericht in 1860, heeft Eno al meer dan 155 jaar aandacht voor mensen en hun gezondheid. Eno wil bekend staan als een kleine verzekeraar die een grootse bijdrage levert aan het betaalbaar houden van de zorg. Eno voert drie merken: Salland Zorgverzekeringen, Salland ZorgDirect en HollandZorg. Samen hebben ze circa 160.000 verzekerden. Als grootste verzekeraar in Deventer en omstreken, faciliteert Eno ook zorgkantoor IJssel Midden.

Techniek en diensten

  • Platform: MVC 5, C# .NET, mijnomgeving asynchroon.
  • Front-end: CSS, responsive
  • Netivity modules: forms
  • Diensten: advies IT-architectuur, development, beheer en onderhoud
  • Klant sinds: 2013
  • Laatste project: mijnomgeving responsive en ontwikkeling middleware
  • Bijzonderheden: mijnomgeving is onderdeel complete platform wat personaliseren van de standaard website mogelijk maakt

Case overzicht

Bekijk ook.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
5  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding