Voel je thuis met internationaal CASA

Interview met Lucie Neyt van CASA
'Mi casa es su casa', ofwel: voel je thuis. Mensen in allerlei landen kennen de uitdrukking. De naam van de woon- en decoratieketen CASA is dan ook veelzeggend in alle talen. De ontwikkeling van het nieuwe e-commerce platform van CASA stond dan ook geheel in het teken van internationaal werken en ontwikkelen. E-commerce manager Lucie Neyt licht toe.
Bij CASA is het voor het eerst mogelijk ook online te bestellen. Waarom deze stap?
E-commerce is voor elke grote retailer een onvermijdelijke ontwikkeling en een belangrijke stap om te nemen. Vanwege onze aanwezigheid in veel landen heeft dat bij ons praktisch veel impact. We willen er zeker van zijn dat we goede service kunnen blijven leveren. We zijn al wel bekend met bestellen via andere kanalen. Het is daarom een logische en tegelijk ook weer niet zo'n grote stap waar we realistisch in staan en die we gefaseerd aangaan.
Hoe internationaal is CASA eigenlijk?
We zijn met winkels aanwezig in België, Frankrijk, Luxemburg, Portugal, Italië, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. Vanuit ons basisland België zijn we van nature gewend meertalig te werken en denken. Voor ons is het daarom vanzelfsprekend om echt internationaal te werken. Voordeel is dat we daardoor het beste uit de diverse landen kunnen kiezen en toepassen. Zo kwamen we uit bij Netivity in Nederland, maar bijvoorbeeld ook SoCloz in Frankrijk voor de fulfilment oplossing. Een bedrijf wat in Nederland bijvoorbeeld weer vrij onbekend is.
Wat betekende dit voor het project op gebied van samenwerking?
Af en toe was het best een uitdaging in de communicatie. Zoals bij het gezamenlijk overleg over vakinhoudelijke onderwerpen als de software koppelingen. Iedereen spreekt wel Engels, maar toch allemaal wel weer met een eigen accent. Wij verstaan het Engels met Franse en met Nederlandse tongval heel prima. Soms moest ik wel even tolken dus. Maar dat heeft dan ook wel weer zijn charme.
En op gebied van techniek en organisatie?
Vanwege de omvang en grote afstanden is het belangrijk stap voor stap te ontwikkelen naar een omnichannel winkelketen. We werken dus per regio, te beginnen bij België, Frankrijk en Luxemburg. Vervolgens gaan we de zuidelijke regio verder uitrollen. Een e-commerce platform dat het mogelijk maakt om dat gefaseerd te doen is dan heel belangrijk.
Aan welke eisen moest het platform daarom voldoen?
Allereerst moet het platform goed kunnen koppelen met tal van verschillende internationale aanbieders van producten, data en software-oplossingen. Ook is een flexibel te gebruiken CMS dan erg belangrijk. Bovendien verschillen het assortiment en de kassakortingen per land. Het e-commerce platform van Netivity is op al deze wensen gebouwd en voorbereid. Het biedt de juiste basis om nu verder te ontwikkelen.
Hoe past online winkelen in jullie visie op winkelbeleving?
We zijn nu begonnen met click & collect in drie landen. Online bestellen, in de winkel afhalen. Het is in onze sector niet zo vreemd. Het zijn toch producten die je graag even wilt ervaren en wilt voelen voor je ze meeneemt. In de winkel kunnen mensen die keuze alsnog maken, maar ook direct verder kijken als het niet naar wens is. Dat klantcontact is voor ons nog altijd erg belangrijk.
Hoe gaat het sinds de lancering in juni dit jaar?
We draaien nu een aantal weken en hebben week op week 10 procent omzetgroei. Puur op basis van naamsbekendheid, wat social media acties en onze nieuwsbrief. Met SEO en SEA zijn we nog niets eens begonnen. Dus we zijn zeer tevreden over deze ontwikkeling. We popelen dan ook om verder te ontwikkelen.
Wat is verder jullie ambitie met het e-commerce platform?
We willen eind dit jaar, te beginnen na de zomer, in meer landen starten met click & collect. Ook willen we nog optimalisaties doen op gebied van service en het assortiment verder verruimen. We bieden nu zo'n 5.000 producten. We leveren vanuit de winkelvoorraad en onderzoeken of we vanuit het centraal magazijn kunnen gaan leveren. Daarnaast bekijken we of we naar thuislevering van grote artikelen, zoals meubels, kunnen toewerken. We werken ook toe naar een meer uniforme en frisse branding van onze winkels die meer aansluit bij online. Zo wordt CASA meer en meer de internationale omnichannel winkelketen die we voor ogen hebben. Iedereen kan zich dan thuis voelen bij CASA; online, offline, van België tot Italië, in Europa en daarbuiten.
Over CASA
Winkelketen CASA heeft ruim 500 vestigingen in België, Frankrijk, Luxemburg, Portugal, Italië, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. Er werken circa 2.500 mensen. CASA verkoopt een breed assortiment van producten voor huis en tuin, zoals decoratieve producten en meubels. Alles draait om het versterken van het gevoel van gezellig thuis zijn. CASA breidt ook nog altijd uit met winkels, zoals momenteel in Italië waar nieuwe winkels worden geopend.
Techniek en diensten
- Platform: Netivity Core
- Front-end: Typescript en LESS
- Netivity modules en software: Navigator, PIM, Forms en Mediabank
- Netivity diensten: advies IT-architectuur, development, hosting, beheer en onderhoud
- Klant sinds: 2016
- Laatste project: nieuwbouw omnichannel platform, inclusief maatwerk koppelingen met kassa's en SoCloz
- Bijzonderheden: volledig internationaal te gebruiken CMS, promoties per land in te stellen. Front-end is responsive, adaptive en fluid
Case overzicht
Bekijk ook.
















Vacatures