Case overzicht

Online mobiliteit voor Broekhuis Groep

Het is een van de grotere projecten uit onze geschiedenis: een volledig nieuw online platform ontwikkelen voor automotive company Broekhuis Groep. Met een nieuwe autozoeker, vernieuwd IT-landschap en responsive front-end, kan aan het motto 'Broekhuis beweegt mensen' voortaan ook 'omnichannel' worden toegevoegd.

Kenmerken project

Het project dat we voor de Broekhuis Groep mochten doen heeft een paar belangrijke kenmerken gekregen: de software architectuur centraal, een nieuwe front-end en een oplossing voor de grote hoeveelheid, continu wijzigende content van duizenden voertuigen. Zo is de organisatie nu op de online toekomst voorbereid met zijn tien automerken, 850 medewerkers en ruim veertig dealervestigingen. Een online toekomst die draait om de omnichannel klantbeleving van auto- en motorrijders.

Voertuig van de toekomst

Voor Netivity is het nieuwe online platform van de Broekhuis Groep een volgende stap geworden van ons bedrijf als ontwikkelaar van de online wereld. We mochten aan de slag onder de motorkap, met trekkracht en snelheid, maar ook met het design en de handling. Zo konden we van het platform een online voertuig te maken dat Broekhuis Groep naar de toekomst brengt.

Organisatie Broekhuis Groep

Wie kijkt naar de kenmerken van Broekhuis Groep als organisatie ziet een focus op verkoop van nieuwe auto's vanuit de merken BMW, Ford, Jaguar, Land Rover, MINI, Opel, Peugeot, SEAT, Skoda en Volvo. Maar ook aandacht voor lokale aanwezigheid met ruim veertig vestigingen verspreid over Noord-, Oost- en Midden-Nederland, waar ook occasions worden verkocht. Er zijn standaard circa 2500 auto's en motoren op voorraad.

Broekhuis Groep wil daarbij een complete mobiliteit oplossing bieden, getuige de aanwezigheid van 7 autoschadeherstelbedrijven, een leasemaatschappij, dealerschap van BMW motoren, de activiteiten op gebied van financiële dienstverlening en een bedrijf dat is gespecialiseerd inbedrijfswageninrichting en de inbouw van accessoires.

Zoeken en navigeren

Online bezoekers van Broekhuis.nl komen met vragen over al deze thema's binnen. Het betekent bijvoorbeeld dat online bezoekers vanuit een vestiging kunnen zoeken naar reviews over de vestiging en de aldaar beschikbare diensten en voertuigen. Maar ze kunnen ook per merk of type voertuig zoeken over alle vestigingen heen. De zoekfunctie, waar Tweakwise Navigator achter zit, biedt dan ook resultaten van vestigingen, specifieke pagina's in de site en productpagina's.

"Met nieuwe technologie willen we nog beter inspelen op de behoefte van consumenten, zakelijk rijders en wagenparkbeheerders. Internet biedt enorme kansen en die zijn volgens ons bij lange na nog niet volledig benut in de automarkt", zegt Rene van 't Veer, online marketeer bij de Broekhuis Groep. Het bedrijf investeert bijvoorbeeld veel in interactiviteit. We ontwikkelden een nieuwe reviewmodule. Er zijn ruim 10.000 reviews die nu op vestiging, automerk en andere inhoud gefilterd kunnen worden.

Integratie van online en offline

Broekhuis koos volgens Van ’t Veer onder andere voor Netivity vanwege de kennis van omnichannel online benadering op gebied van e-commerce: "We willen een verdere integratie van onze online en offline diensten en zo aansluiten op de manier waarop klanten auto's zoeken en willen kopen of leasen. Vooral de combinatie van onze lokale en regionale aanwezigheid met vestigingen en ons brede assortiment aan voertuigen en diensten, bieden ons veel kansen als we dat nog beter verbinden aan online activiteiten. We betrekken daar ook narrow casting in de showroom bij."

In het verleden gingen consumenten gemiddeld naar 5 showrooms, nu bezoeken ze gemiddeld 1,3 dealers voordat ze overgaan tot aankoop, zo blijkt uit onderzoek. Van 't Veer: "De keuze voor de showroom die bezocht wordt en kans op verkoop start bijna altijd online of in overleg met vrienden en kennissen. Meer dan eens is vindbaarheid, online touchpoints en een uitgewerkte digitale contactstrategie van essentieel belang om klanten vast te houden."

Projectaanpak

Het project voor Broekhuis Groep is, ook vanwege zijn omvang, opgedeeld in de oplevering van functionerende applicaties in drie deelstappen. Allereerst is er een nieuwe, responsive werkplaatsplanner gemaakt zodat klanten via hun smartphone ook eenvoudig een werkplaatsafspraak kunnen maken. Vervolgens is de nieuwe voertuigzoeker ontwikkeld. Waarna we het volledig nieuwe platform met CMS en front-end design en development afrondden.

Voordeel van deze fasegewijze aanpak is dat er direct ervaring werd opgedaan met de huidige IT-systemen en werkwijze binnen de Broekhuis Groep organisatie. Tegelijkertijd konden we samen de specificaties vaststellen voor het vervolg. Bij de vervolgfase rond de nieuwe voertuigzoeker is een oplossing ontwikkeld voor het omgaan met alle verschillende datastromen vanuit de diverse databanken van nieuwe, tweedehands, lease en actie modellen auto's.

API en modulair

Toen dit vraagstuk op gebied van software architectuur was opgelost, kon vervolgens het gelaagde online platform worden gebouwd op basis van modulair ontwikkelde bouwstenen. De voertuigzoeker API waarin al die data samenkomt en het nieuwe front-end design vormen daarin belangrijke, gescheiden elementen. Maar ook het nieuwe CMS waarin content beheerders eenvoudig de data van voertuigen en van alle vestigingen kunnen verrijken waarna de verrijkte content overal terug kan komen.

Toekomstvast

Mocht in de toekomst doorontwikkeling en dus aanpassing van deze elementen nodig zijn, dan kan dat zonder het hele online platform bij een project te hoeven betrekken. Dit scheelt tijd en geld. Ander voordeel van de gelaagde architectuur is dat het bijdraagt aan de snelheid van de site, die nu aanzienlijk sneller is dan het oude platform. En dat is op gebied van auto's en motoren natuurlijk ook een must.


Over Broekuis Groep

Broekhuis Groep is een bedrijf in de automotive branche, opgericht in 1932. Het is uitgeroepen tot automotive company van het jaar 2015/2016. Broekhuis vertegenwoordigt tien merken. Verder maken onderdeel uit van de Broekhuis Groep: 7 autoschadeherstelbedrijven, een leasemaatschappij, dealerschap van BMW motoren, een bedrijf voor bedrijfswageninrichting en de inbouw van accessoires. Broekhuis Groep biedt ook financiele dienstverlening voor financieren en verzekeren. Er werken circa 850 mensen. Broekhuis hanteert als motto: Beweegt mensen! Er zijn drie klantbeloftes geformuleerd: 'Hoe dan ook helpen', 'Recht in de ogen kunnen kijken' en 'Thuis laten komen'.

Techniek en diensten

  • Platform en taal: MVC 5, C# .NET, MS SQL
  • Front-end: Typescript en LESS
  • Netivity modules en software: Navigator en Forms
  • Netivity diensten: advies software architectuur, hosting, development, beheer en onderhoud
  • Klant sinds: 2015
  • Laatste project: nieuw online platform, responsive front-end, werkplaatsplanner, voertuigzoeker
  • Bijzonderheden: API waarin alle voertuigensoorten samenkomen, nieuw CMS voor verrijken productinformatie, gelaagde software architectuur

Case overzicht

Bekijk ook.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
4  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding