Case overzicht

Online neuzen en offline snuffelen in AKO-boekenkast

Neuzen in boeken is bij AKO nu nog gemakkelijker. Via interactieve aanraakschermen in de AKO-winkels kunnen klanten nu ook in de winkel een virtuele wandeling maken door de enorme boekenkast van AKO. Online vinden, in de winkel snuffelen, kopen of bestellen en thuis of onderweg lezen.

Doolhof

Iedereen kent dat gevoel wel. Een boekwinkel, klein of groot, bevat nog altijd een enorme hoeveelheid titels. Wie iets zoekt dat niet in de top 10 staat, kan er moedeloos van worden. Het gevoel dat het boek er mogelijk helemaal niet is, bekruipt je al snel. En als dan een trein of vliegtuig moet worden gehaald, helpt dat niet in de klantbeleving. De nieuwe schermen in de winkels van AKO laten zien of het boek in het assortiment zit en toont ook meteen of het in de betreffende winkel aanwezig is.

Online boekwinkel

Het begon allemaal in 2010 toen AKO ons vroeg ze te helpen met het ontwikkelen van een online winkel. We zorgden dat er een virtuele boekenkast met 180.000 titels kwam. Klanten kunnen sinds 2011 online bij AKO boeken bestellen en in de winkel afhalen of thuis laten bezorgen. AKO dat reeds een bekend merk was door zijn aanwezigheid op drukke locaties in de steden, was zo ook meteen omnichannel aanwezig.

Verdere verweving

Naast een online winkel zorgden we toen ook dat voor medewerkers inzicht kwam in de online bestelmogelijkheden. We ontwikkelden een aangepaste versie van AKO.nl en zorgden er zo voor dat de medewerkers via de kassasystemen toegang kregen tot deze online bestelmogelijkheden. Klanten die een boek wilden kopen dat in de winkel niet aanwezig was, konden het zo alsnog meteen bestellen en afrekenen.

Touch

Recentelijk deden we daar nog een schepje bovenop: naast de winkelmedewerker kan nu ook de klant door deze virtuele boekenkast snuffelen terwijl de geur van boeken en tijdschriften om ze heen hangt. Dit kan nu met grote interactieve aanraakschermen in de winkels. AKO zorgde samen met een externe partij voor de schermen en de applicatie, wij voor de API: een koppeling tussen de interactieve aanraakschermen en de productdatabase. Binnenkort is het ook mogelijk om vanaf deze schermen meteen een bestelling te plaatsen, te betalen en thuis te laten bezorgen.

Actueel

Om bij te houden wat de boekenkast in en uit gaat sloten wij ook het voorraadbeheersysteem aan dat AKO gebruikt. De klant kan via de interactieve aanraakschermen kijken of het boek dat zij zoeken aanwezig is in de winkel en waar het boek te vinden is. Op dat moment wordt de, door ons gebouwde, API weer ingezet. Zodra de klant het boek pakt en afrekent bij de kassa wordt dit doorgegeven aan ons en dit wordt vervolgens weer verrekend in de productdatabase van de winkel. Zo is de voorraad in de AKO winkel altijd actueel.


Over AKO

AKO is opgericht in 1878 en begonnen met de verkoop van kranten op het station van Amsterdam. In 1927 vulde AKO dit aan met de eerste kiosk op Schiphol. Inmiddels is AKO niet meer weg te denken op drukbezochte locaties zoals stations, vliegvelden, in de stadscentra en op het internet. AKO is onderdeel van uitgeverijconcern Audax.

Techniek en diensten

  • Platform en taal: MVC 5, C# .NET
  • Front-end: standaard CSS (desktopsite 2011), front-end instore device niet door Netivity
  • Modules en software: Navigator, Mailer, Mediabank
  • Netivity diensten: Development, beheer, onderhoud, hosting
  • Klant sinds: 2010
  • Laatste project: Koppeling online platform met applicatie op interactieve aanraakschermen door middel van API. Te vinden in AKO-shops op Schiphol en verschillende treinstations.
  • Bijzonderheden: Door de koppeling is AKO nog meer omnichannel geworden

Case overzicht

Bekijk ook.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
4  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding