Blog overzicht

Wegwijs in de inlog jungle (1)

Een inleiding

Datum publicatie: 15 december 2016

Door: Adriaan Hogenstijn (business analist)

Wie is het echt? Als het om bezoekers van websites gaat, is dat voor de (semi-)overheid en voor e-commerce partijen een belangrijke vraag. Maar in de jungle van inloggen en authenticatie is veel onduidelijk, zo merken we ook uit vragen van onze klanten. In deze serie een overzicht, waarbij we telkens een methode verder uitwerken.

Waarom wil je het weten?

Voor beheerders en eigenaren van websites volgt op de vraag 'Wie is het echt?' ook meteen de vraag 'Waarom wil je dat weten?'. Het is belangrijk om dat te begrijpen want het bepaalt in grote mate of de gekozen oplossing de goede is. Er zijn grofweg twee antwoorden mogelijk:

  • Omdat ik diepgaand wil weten of bezoekers mijn site begrijpen en wat ze belangrijk vinden. In mijn belang en in hun belang. Tracking cookies bieden daarbij onvoldoende inzicht. Bovendien wil ik in directer contact met ze staan.
  • Omdat bezoekers bij mij via internet aankopen of bestellingen doen of gevoelige gegevens mogen inzien en aanpassen. Ik wil dat het veilig en betrouwbaar gebeurt. In mijn belang en dat van de klant.

Niveaus, voor- en nadelen

Er zijn daarbij op verschillende niveaus inlog en authenticatie opties mogelijk. Elk met hun eigen voor- en nadelen. Welke criteria spelen er zoal mee:

  1. De drempel. Hoe moeilijk maak je het om binnen te komen en hoe groot is daarmee de kans dat bezoekers afhaken?
  2. De meerwaarde voor de bezoeker. Wat heeft de bezoeker eraan dat hij of zij kan inloggen?
  3. De meerwaarde voor de beheerder. Wat heb jij eraan dat bezoekers kunnen inloggen of kun je het ook anders regelen?
  4. De betrouwbaarheid. Is de persoon die inlogt daadwerkelijk wie hij zegt dat hij is?
  5. De veiligheid. Kan de bezoeker erop vertrouwen dat zijn of haar gegevens beschermd zijn? En kun jij erop vertrouwen dat er bijvoorbeeld werkelijk betaald wordt?

Inloggen of authentiseren?

Met inloggen bedoelen we de handeling die een bezoeker doet om zichzelf te melden. Het is de online variant van een klant die naar de balie komt en zich voorstelt. Zo kun je online en offline anonieme bezoekers hebben en bezoekers die zich voorstellen, om wat voor reden ook. Met authentiseren gaat de bezoeker een stap verder. Bij de balie wordt ook een of ander bewijs getoond als bevestiging van identiteit. In een winkel of op een bezoekadres is dat soms een ID-bewijs, afhankelijk van het type product of dienst. Maar het kan ook een bankpasje zijn bijvoorbeeld.

Welke opties zijn er zoal?

  • Social media, in al hun variaties
  • Eigen login, helemaal voor jezelf
  • DigiD, bij overheid en verzekeraars
  • Vingerafdruk (iCloud en varianten)
  • iDin, een nieuwe optie van de banken
  • eID, een doorontwikkeling van DigiD

Blog overzicht
Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
6  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding