Blog overzicht

Wegwijs in de inlogjungle (2)

De logica van het verdwenen gastaccount

Datum publicatie: 10 januari 2017

Door: Adriaan Hogenstijn (business analist)

Bij elk online platform dat we ontwikkelen komt het ter sprake: een speciaal voor de webshop ontwikkelde login voor klanten. En misschien is het je al opgevallen bij het doen van online aankopen. De trend is dat het ‘gastaccount’ volledig uit het online straatbeeld verdwijnt.

Voordelen inloggen

De voordelen van een account voor elke webshop zijn er voor de klant in overvloed, ondanks het gedoe met opslaan en onthouden van wachtwoorden. Eenmaal een keer een account aangemaakt en ingelogd, kun je browsers toestemming geven je gegevens te onthouden. Bij een volgende aankoop in de webshop hoef je vervolgens niets meer in te vullen.

Meer afleveradressen

Ook handig: bij een login systeem worden automatisch verschillende afleveradressen opgeslagen. Handig als je als bedrijf meerdere locaties hebt en je graag de printcartridge direct naar de goede locatie wilt laten sturen. Of als je een keer iets wilt laten bezorgen op je werk zonder de volgende keer opnieuw al je thuisgegevens te hoeven invullen.

Omnichannel en garantie

Een ander voordeel is het omnichannel shoppen. Door gebruik van een account maakt het niet meer uit of je mobiel of in de winkel zelf bent. Overal is bekend wat je besteld had en wat bijvoorbeeld voor dat artikel de bijpassende onderdelen of accessoires zijn. Zoals scheerlijnen van je tent bij Vrijbuiter of de kabels bij de televisie van EP:. En denk ook aan garantie, want als het product kapot gaat kun je precies vertellen wanneer je het kocht en welk type het is.

Loyaliteit van klanten

Voor e-commerce managers zijn de voordelen er natuurlijk ook. De kans dat een klant terugkomt is groter, want er is moeite gedaan om een account aan te maken. En de kans is veel kleiner dat hij of zij afhaakt bij een volgende aankoop. Er hoeft immers minder te worden ingevuld. Ook is de kans kleiner op verkeerde adressering.

Meer inzicht in wensen

Voor de korte termijn helpt het dus bij conversie en service. Voor de lange termijn is er beter zicht op de behoefte en wensen van bezoekers. En het biedt meer mogelijkheden om persoonlijke informatie op een veilige manier aan klanten te tonen in een 'Mijn Omgeving'. Om over de toenemende mogelijkheden om klanten gerichte aanbiedingen te doen nog maar te zwijgen.

De valkuilen

Ondanks al deze voordelen, is het nog niet zo eenvoudig om de juiste login methode te kiezen. Sterker nog, indien verkeerd ontwikkeld, kunnen logins flinke privacy risico's opleveren. Die we hier natuurlijk niet in detail gaan toelichten. Maar er is een ander direct risico: klanten willen zich niet bekeken voelen en tijdens een aankoop niet lastiggevallen worden met extra invulvelden. Maar ze willen wel de voordelen hebben van een 'bekende klant' zijn.

Gastaccounts verdwijnen

De nieuwste ontwikkeling is daarom het loslaten van de mogelijkheid tot 'gastaccounts', ofwel aankopen doen als gast. Vaak is het mailadres alsnog nodig en als de klant vervolgens alsnog een account aanmaakt op dat mailadres, dan verdwijnen de gegevens van de eerste aankoop. Het was immers aan gastaccount en dan wil een klant niet de indruk hebben dat alles alsnog bewaard blijft.

Altijd een account

In het betaalproces wordt daarom steeds vaker niet meer over een 'gastaankoop' of 'gastaccount' gesproken. Er wordt gewoonweg altijd een account gemaakt. Na dat betaalproces worden alle gegevens bewaard. De klant kan deze gegevens vervolgens 'ontsluiten' en inzetten als 'account'.

De keuze

Bijvoorbeeld door tijdens het betaalproces al een wachtwoord op te geven, wat op dat moment facultatief is. Of door achteraf via een link in een e-mail een wachtwoord in te stellen verifieer je het e-mailadres en voorkom je dat accounts onrechtmatig gebruikt worden.

Laagdrempelig en inzichtelijk

Het doen van een aankoop blijft zo laagdrempelig, omdat het niet verplicht is eerst apart een account aan te maken voor een aanschaf. Het voordeel is er ook als de klant daar alsnog gebruik van wil maken.


Blog overzicht
Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
6  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding