Blog overzicht

Snelle site bij sales nodig

Datum publicatie: 10 juni 2016

Een snelle website is voor iedere organisatie een must. Want irritatie oproepen bij online bezoekers is nooit handig. Voor e-commerce sites gaat dat veel verder: milliseconden bepalen de omzet. Maar de focus daarop is vaak te eenzijdig. Nu de salesperiode voor veel organisaties aanbreekt, ontstaat pas echt een omzetkiller. De vraag is namelijk vooral: hoe zorg ik dat ik altijd snel ben?

Als ontwikkelaars van internet software en e-commerce platforms krijgen we vaak te maken met wensen op gebied van snelheid van websites. Een snelle, gebruiksvriendelijke website resulteert namelijk in meer omzet. Niet zelden staat in het eisenpakket van een platform bijvoorbeeld dat we een bepaalde score moeten halen, getest met Google PageSpeed Insights. Het biedt een redelijke indruk van de stand van zaken op dat moment.

Tijd en geld

Snelheid levert geld op, maar bespaart ook geld. Want extra investeringen in servers en hosting zijn dan lager of niet nodig. We zoeken daarom continu naar nieuwe manieren om platforms op onderdelen sneller te maken. We hebben er dan ook een heel arsenaal aan middelen voor opgebouwd. En dat gaat wel zo makkelijk als je de code vrijwel volledig zelf ontwikkelt en we ook generieke software hebben gemaakt, die meerdere klanten helpt. Verderop geven we twee voorbeelden.

Traffic

Maar wat is nou snel en waarom is dat belangrijk? Wie er verschillende bronnen op naslaat op internet vindt ook verschillende cijfers. Voor de ene e-commerce manager is onder de drie seconden snel, voor de ander moet de laadtijd van een complete pagina maximaal een seconde zijn. Niet alleen voor een goede beleving van de site is dat belangrijk. Maar ook voor het genereren van traffic. Want Google bepaalt mede op basis van snelheid je positie in de zoekresultaten.

Amazon en Walmart

Niet zelden worden de cijfers van Amazon genoemd die in 2011 al eens berekende dat elke 100 milliseconde snelheidswinst 1 procentpunt extra omzet betekent. En Mozilla berekende in 2010 dat het verschijnen van de download-button voor Firefox na 7 seconden te traag was. Toen dit 2,2 seconden sneller ging, steeg het aantal downloads met ruim 15 procent. In 2012 publiceerde Walmart cijfers die een scherpe daling van de conversie toonde met de toename van de laadtijd van 2 naar 3 seconden bijvoorbeeld.

Oude bronnen

Kortom, het verband is er. Maar wacht even, deze bronnen zijn oud! We hebben het over jaren geleden, en dat is in software land prehistorie. We vonden op het internet nog diverse nieuwe verhalen die ook weer naar deze oude bronnen verwijzen. Volgens ons zegt het vooral dat de focus op snelheid in zijn algemeenheid vaak te eenzijdig is.

Altijd snel

Dat snelheid belangrijk is voor conversie, is dus hoegenaamd bekend. Veel bedrijven en zeker e-commerce partijen hebben daar al in geïnvesteerd. Hoewel we zien dat er vaak nog veel winst te behalen is. Toch gaat het er de komende jaren niet meer om dat je site snel is. Dat is gewoon een basisvoorwaarde om überhaupt een rol van betekenis te kunnen spelen. De vraag is vooral: hoe houd ik mijn website snel op alle devices en op alle momenten?

4 invloeden

Er zijn veel factoren van invloed op snelheid en snelheidsbeleving. We noemen er vier. 1. Kwaliteit. De kwaliteit van de software-architectuur, de software en de koppelingen met de databases. 2. Hoeveelheid. De hoeveelheid bezoekers, hoeveelheid producten en hoeveelheid functionaliteiten op een platform (vraag je dus af wat je echt nodig hebt). 3. Hosting. De kwaliteit van de hosting en de gekozen database oplossing. 4. Rekenkracht. De kwaliteit en rekenkracht van de gebruikte desktop, smartphone, tablet en de internetverbinding.

Grens op de piek

Snelheid vraagt dus om een uitgebreide strategie die zoveel als mogelijk rekening houdt met al deze facetten. En weet dat hosting en software uiteindelijk niet alles oplossen. Er is dus ook een grens aan de gemiddelde maximumsnelheid van websites. Een van de grootste uitdagingen waar we wel invloed op hebben is de snelheid op peil houden tijdens een sales periode of bij speciale acties. Dat vergt een goede prestatie op alle fronten die beïnvloedbaar zijn: hosting, caching, content beheer, etc.. De zwakste schakel bepaalt of je site traag of zelfs onbereikbaar wordt.

Hoeveelheid

Een van de invloeden hier is dus ook hoeveelheid. En juist die speelt e-commerce sites parten. Want wanneer de verkoop er juist echt toe doet voor de feestdagen, rond sales en acties, worden sites vaak trager doordat er veel traffic is. Maar niet alleen dat, de bezoekers vragen ook nog veel rekenkracht van het platform omdat ze bijvoorbeeld gebruik willen maken van aanbiedingen en promoties die doorgerekend moeten worden.

Voorbeelden

We willen daarbij twee voorbeelden van oplossingen noemen die we hiervoor hebben ontwikkeld:

  1. Een manier om te zorgen dat websites snel laden, is te zorgen dat de benodigde informatie snel beschikbaar is. Als een bezoeker bijvoorbeeld een product selecteert in combinatie met andere producten en die ook nog gecombineerd worden met een kortingsactie, dan vergt dat veel rekenkracht en tijd om de informatie beschikbaar te stellen. We ontwikkelden een engine die dit snel uitrekent. Het gaat hier om milliseconden waardoor het nooit de zwakste schakel zal zijn.
  2. We ontwikkelden een cachingmodule die zorgt dat de site zelfs sneller wordt als de drukte toeneemt! Op basis van bezoekersgegevens en ervaring weten we welke zoekvragen waarschijnlijk opnieuw zullen gaan plaatsvinden. Vooral de informatie waarvan de verzameling in beginsel veel rekenkracht en tijd vraagt, wordt dan alvast klaargezet. Zoals een fastfood keten anticipeert op de verwachte vraag aan de balie en de dampende broodjes al klaar heeft liggen.

Conclusie

Kortom: snelheid is belangrijk, zeker bij e-commerce sites. Het levert geld op en bespaart geld. Waar het jaren geleden ging om secondenwinst, gaat het nu om milliseconden. Het maximum lijkt in zicht. Van 5 naar 2 seconden is makkelijker dan van 2 naar 0,2 seconden. Snelheid is daarbij afhankelijk van tal van factoren, waar developers niet allemaal invloed op hebben. Het neerzetten van een goede basissnelheid is belangrijk, maar het behouden van die snelheid bij pieken, juist wanneer het er echt toe doet, dat is cruciaal. Het helpt dan om gebruik te maken van specialistische, liefst zelfontwikkelde software omdat je dit meer controle biedt bij het proces van snelheidsoptimalisatie.


Blog overzicht
Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
6  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding