Blog overzicht

Ouderdomskwalen bij internet (1)

Platform obesitas

Datum publicatie: 16 november 2016

Door: Remco Selles (software architect)

Volgens velen werd het internet zoals we dat nu kennen ergens in de jaren '90 geboren. Maar is internet nu bejaard of een twintiger? En doet dat er eigenlijk toe? Nou nee, want ouderdomskwalen ontstaan niet bij het internet, maar bij jouw internet applicaties! We maken daarom een serie over de meest voorkomende ouderdomskwalen bij online platforms. Sommige zijn terminaal, andere prima op te lossen.

Aflevering 1: online platform obesitas

In deze aflevering gaan we het hebben over het ongecontroleerd uitdijen van online platforms. Maar eerst even wat achtergrond. Succes kent vaak vele vaders, maar Tim Berners-Lee wordt doorgaans als de grondlegger gezien van het internet zoals wij dat nu kennen. En dat internet is nogal succesvol. Het ons bekende internet werd medio jaren '90 groot. Zo werd in 1996 Hotmail geboren en vrij snel door Microsoft overgenomen.

Groeiende ouderdomsproblemen

De eerste Nederlandse webshop ging in 1995 online bij Wehkamp. Bol.com opende de deuren in 1999. Netivity bestaat sinds 1999 en we bleken al snel onderscheidend in de wereld van e-commerce. We waren er dus redelijk vroeg bij. We denken dan ook wat zinnigs te kunnen zeggen over de leeftijd van internet software. En dat doen we niet voor niets. Het wordt steeds belangrijker nu internet de 25 jaar is gepasseerd en oudersdomskwalen vaker voorkomen.

Oorzaak: online platform obesitas

Oorzaak: we zien bij onze nieuwe klanten dat online platforms vaak zijn uitgedijt zonder duidelijk plan. Een webshop groeit, er is meer budget, klanten stellen steeds meer eisen en technisch is er steeds meer mogelijk. Kortom, ontwikkelen maar! Functionaliteit wordt vervolgens op functionaliteit gestapeld, datafeed op datafeed en koppeling op koppeling.

Organisch vs. planmatig

De afhankelijkheid van de onderdelen is groot, maar het overzicht daarover ontbreekt. Er is vooraf niet of te weinig nagedacht over de software architectuur. Het geheel groeit organisch. Denk aan promotiemodules waar uitzondering op uitzondering wordt gestapeld. Hoe langer een shop bestaat, hoe meer acties er zijn geweest en hoe vaker ze ergens in de promotieberekening werden toegevoegd.

Datahoeveelheid

En vergeet ook niet de groeiende hoeveelheid data. Denk hierbij aan productdata vanwege een groeiend assortiment, een groeiend aantal leveranciers met koppelingen en ook een uitdijend klantenbestand. Vaak wordt er dan wel geinvesteerd in bijvoorbeeld de servercapaciteit, hosting en caching. Maar er wordt geen rekening gehouden in de opzet en toekomst van het online platform.

Klachten: onverklaarbare problemen

Gevolg is een platform dat onverwachte, onverklaarbare problemen vertoont en hoge kosten kent voor beheer en onderhoud. Bijvoorbeeld wanneer ineens de voorraad niet meer klopt op de site. Dan worden producten verkocht die niet geleverd kunnen worden. Of als op een plek in het systeem een aanpassing wordt gedaan, die zonder het te weten gevolgen heeft op allerlei pagina's. Denk ook aan promoties doorrekenen dat enorm traag wordt. Prijzen blijken niet meer te kloppen. Het herstel kost vaak ook erg veel uitzoekwerk, tijd en geld.

Preventie en medicijn: dieet en kuren

Het medicijn is vaak rigoureus op dieet en het afstoten van veel software en herbouw van een nieuw platform. Een vernieuwingskuur dus. Het probleem is te voorkomen door platforms en software onderdelen op te bouwen vanuit duidelijk gescheiden lagen én verantwoordelijkheden. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk.

Componenten

Alleen opdelen in lagen is daarmee een begin, maar dan ben je er nog niet. Het platform opsplitsen in verschillende componenten met hun eigen verantwoordelijkheden is een essentiele volgende stap. Het online platform opdelen in componenten geeft een boost aan de kwaliteit en onderhoudbaarheid van het systeem. Een voorbeeld is het abstraheren van promotielogica door middel van een aparte promotie-engine of het gebruiken van gespecialiseerde systemen voor specifieke doeleinden. Zoals onze SaaS-applicatie Tweakwise Navigator bijvoorbeeld, die gebruikt wordt voor het optimaliseren van zoeken, filteren en navigeren op websites.


Blog overzicht
Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over en van onze producten?

Neem contact op
Kom jij werken bij Netivity?
6  vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.
Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.

Sluit melding