Ontwikkel de online wereld met fonQ

'Ontwikkel met fonQ mee', stelt het eigentijdse webwarenhuis in zijn kernwaarden. En dat doen we van harte. Want sinds de start in 2003 draait fonQ op Netivity online platforms. Is het dan toeval dat ons motto 'Ontwikkel de online wereld' naadloos aansluit? We zijn samen opgegroeid en ontwikkelen samen door, bevestigt Jeremiah Albinus, CMO van fonQ. Een verhaal over nieuwe plannen en kernwaarden.

Relevantie

Het gaat goed met fonQ. Het warenhuis met ruim 50.000 artikelen van A-merken op gebied van wonen, koken en lifestyle, groeit continu. De 'pure player' heeft dat dan ook in zijn DNA ingebakken, zegt Albinus. "We hebben als bedrijf nooit een stagnatie gekend. Er is altijd groei en dat hoort ook bij onze filosofie. We zetten constant in op het vinden van nieuwe klanten en laten terugkeren van bestaande. Dat kan alleen als je relevant bent. Je moet daarom ook veel tijd steken in het kennen van je klanten."

Winkel en app

Relevantie, het is een woord dat vaak terugkomt in het verhaal en de antwoorden van de chief marketing officer. Dat is wat ze bij fonQ mede bedoelen met: 'Is er speciaal voor de klant': "Als wij nadenken over de toekomst, denken we na over wat de klant wil. Als er behoefte is aan een fysieke winkel of een app, wat we nu nog niet hebben, dan onderzoeken we dat om te kijken of het relevant is voor de klant."
 
"Wat Netivity daarin heel goed heeft gedaan is in relatief korte tijd, tegen relatief lage kosten een compleet nieuw en goed online platform ontwikkelen" 

Speciaal voor klanten

Ook voor fonQ ligt een belangrijke weg van innovatie op gebied van 'Big Data'. Juist door onderzoek naar consumentengedrag op basis van feitelijke gegevens, ontstaat meer kennis over het relevant zijn. "We zijn partner van Google en overleggen veel met ze over de mogelijkheden op dit gebied. Kennis van personalisatie en het identificeren van unieke momenten vormen nieuwe manieren van marketing. Met de huidige software van Netivity kunnen we op dat gebied al veel doen, maar we willen nog meer. We kijken daar ook samen met Netivity naar."

Verdieping in wonen, verbreding in lifestyle

Maar voor fonQ zijn niet de techniek of de feiten de held in het verhaal van het merk. Uiteindelijk maakt het product de klant gelukkiger. 'Heeft passie voor producten', zeggen ze er dan ook. De e-commerce organisatie wil zo inspirerend en trendsettend zijn. "We zijn een retailer die zijn producten en merken voorop zet. We helpen consumenten bepaalde producten en trends te laten ontdekken en verkopen de mooist mogelijke producten in een segment. Daar ligt onze kracht. We kijken nu hoe we ons ook daarin verder kunnen ontwikkelen. Het betekent een uitbreiding van het assortiment. Zo gaan we ook meer assortiment toevoegen binnen wonen, maar ook verbreden in lifestyle door fashion accessoires zoals tassen, portemonnees en zonnebrillen."

Techniek

Toch investeert fonQ veel in techniek om onderscheidend te zijn en te blijven. Afgelopen jaar ontwikkelden we bijvoorbeeld samen een compleet nieuwe front-end en een nieuwe back-end. Het is allemaal onderdeel van de fonQ enterprise architectuur, maar het zijn tegelijk gescheiden elementen. "Vroeger was alles met elkaar verkleefd in de code. Dan is het moeilijker om te blijven doorontwikkelen, ook technisch gezien. Het is nu veel meer gelaagd en modulair ingericht. Wat Netivity daarin heel goed heeft gedaan is in relatief korte tijd, tegen relatief lage kosten een compleet nieuw en goed online platform ontwikkelen op basis van die principes. We zijn nu voorbereid op de mobiele ontwikkelingen van de toekomst."
 
"We hebben in Netivity al van meet af aan een partner waarmee we het vooruitstrevend zijn ook technisch gezien kunnen waarmaken"

Ambitieus

Is dat dan het verhaal achter de kernwaarde 'Is vooruitstrevend en ambitieus'? "We hebben in Netivity al van meet af aan een partner waarmee we het vooruitstrevend zijn ook technisch gezien kunnen waarmaken. Het werkt voor ons perfect om het niet allemaal in eigen huis te ontwikkelen, omdat de ontwikkelaars van Netivity goed meedenken, vanuit inhoud redeneren en gewoon mooie en zinvolle dingen willen maken. Het gaat ze er niet om het draaien van uren."

Wederzijds afhankelijk

Hoewel veel bedrijven gruwen van het idee dat ze te afhankelijk zijn van een softwareleverancier, ziet Albinus daarin vooral de voordelen en de mogelijkheid om een innovatieve, ambitieuze focus te behouden. "Ten eerste is er altijd een grote mate van onderlinge afhankelijkheid op gebied van software. Het is dus vooral belangrijk om de goede partij te kiezen. De mensen van fonQ en Netivity kunnen elkaar haarfijn vinden, juist omdat we al langer samenwerken en we altijd praten over de klant, de techniek en de inhoud. Er zit geen wollige accountmanager tussen die uren wil verkopen."

"Dus de specialisten waar het om gaat hebben rechtstreeks contact met elkaar. Mijn mensen kunnen zich daardoor nog meer focussen op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten. We zijn geen tijd kwijt aan overhead zaken of dure licenties, als we erachter komen dat we dit bij Netivity ook heel lean kunnen ontwikkelen. Bovendien wordt er modulair gebouwd en is er de mogelijkheid om in de toekomst andere software te gebruiken in het geheel van de architectuur, mochten we dat ooit willen."

Open

"De afhankelijkheid werkt ook twee kanten op, zoals het in elke gezonde relatie ook zou moeten zijn. Het biedt Netivity namelijk de kans om met ons mee te ontwikkelen en te leren van de projecten die wij initiëren en de ontwikkelingen die wij zien in e-commerce." Waarmee Albinus ook meteen invulling geeft aan die andere kernwaarden van fonQ, namelijk: 'Is altijd open'. Hoewel dat natuurlijk ook slaat op het feit dat fonQ 24 uur per dag en 7 dagen per week voor klanten beschikbaar is. 

Mobiel waar maken

Wat al met al de vraag oproept of fonQ zijn eerste kernwaarde 'Maakt verwachtingen waar' ook echt waarmaakt. Want hoe zit het met dat nieuwe, responsive platform? Doet het wat fonQ en Netivity beloofden? Albinus: "We hebben het nieuwe platform ontwikkeld met het oog op mobiel gebruik. We zien dat het totale verkeer naar onze winkel nu 30 procent mobiel is en dat groeit verder. We zijn daarbij continu op zoek naar de beste mix van content, functionaliteiten en behoud van snelheid. Want niet iedereen heeft altijd en overal een 4G verbinding of 40mbs thuis op de desktop. Voor een goede shopbeleving is snelheid belangrijk en tegelijk ook de ervaring van rijke content. We blijven daarin investeren en zoeken samen met Netivity naar manieren om ook daarin zo relevant mogelijk te zijn, overal en op elk moment."

Deel deze pagina